Begeleiding kinderen met autisme balans in je gezin

Begeleiding van kinderen met autisme

Je kind met autisme heeft extra begeleiding nodig. Het kan gaan om een kind dat naar een reguliere school gaat. Maar ook om een kind dat op een ZMLK-school zit, een medisch kinderdagverblijf of andere vorm van opvang bezoekt. Of om een kind dat elke dag thuis is. In alle gevallen kan ik de juiste begeleiding bieden. Eén op éen, bij jou thuis. We bespreken vooraf wat je kind nodig heeft en hier stem ik mijn begeleiding op af.

Voorbeelden van begeleiding

  • omgaan met/reguleren van emoties (bijvoorbeeld boosheid op een veilige manier leren uiten)
  • hulp leren vragen
  • meer zelfvertrouwen krijgen
  • hulp bij over- of onderprikkeling
  • sociale vaardigheden aanleren (bijvoorbeeld leren samenspelen)
  • leren schakelen tussen verschillende activiteiten
  • grenzen leren accepteren
  • leren fantasiespel te spelen
  • leren begrijpen hoe de wereld in elkaar zit (inclusief de mogelijkheid van een stukje psycho-educatie over autisme)
  • hulp bij dyspraxie (wanneer je kind moeite heeft met taken die met bewegen te maken hebben)

Hulp op maat voor kinderen met autisme

Wat heel belangrijk is, is dat het altijd gaat om hulp op maat. Ik werk vanuit de benadering Contactgericht Spelen en Leren (CSL).
Dit houdt in dat ik altijd uitga van: wat heeft dit kind/deze jongere/deze ouder nu nodig? De rol van de ouders is bij de CSL-benadering van groot belang. Ik ga niet voorschrijven wat er moet gebeuren, jij als ouder bepaalt hoe je het wilt hebben voor je kind. Uiteraard wel in overleg met elkaar als begeleider en ouders. We bekijken de hulpvraag en ik geef dan aan waar ik aan kan werken en hoe ik dat doe. Maar de ouders hebben de uiteindelijke regie. Wat verder kenmerkend is voor CSL, is mijn eigen houding (attitude). Die is altijd accepterend en liefdevol. Dit merkt een kind meteen: ik heb meerdere keren meegemaakt dat ouders eerst wilden kijken of er een klik was tussen het kind en mij. Het kind checkte dit dan ook meteen: vind je mij oké zoals ik ben? Meestal zit dit wel goed, omdat het ook zo is. Ik straal uit: ik vind jou oké zoals je bent, ik help je om verder te groeien. En het mooie is dat ik er iets bijzonders voor terugkrijg. Want vrijwel elke keer leert een kind mij ook iets. Wil je meer weten over hoe dit werkt, lees dan mijn blog:  “Leren van kinderen”. 

Begeleiding in de praktijk

Praktisch ziet het er dan zo uit: ik kom één keer per week met je kind spelen, zoals ik dat noem. Bij oudere kinderen ligt de nadruk steeds meer op begeleiden, maar bij jongere kinderen is het echt spelen. Op die manier ontstaat er contact en ontstaat er een band. Eerst moet het veilig zijn voor een kind, daarna kan het tot leren komen en kunnen we werken aan de doelen die we hebben opgesteld. Na afloop maak ik een verslag en dat bespreek ik kort met de ouders. Is dit niet meteen mogelijk, dan plannen we een later evaluatiemoment in. In dit evaluatiemoment is er ook ruimte voor feedback van ouders op mijn begeleiding, ik geef in mijn verslagen ook altijd feedback op mezelf. Zijn er meer begeleiders voor een kind, dan is er ook regelmatig een team overleg.

planning agenda kinderen met autisme begeleiden

Betrokken instanties

Is de begeleiding geregeld via een Persoons Gebonden Budget (PGB) dit valt onder de Jeugdwet, dan is er ook periodiek overleg met de gemeente. Soms valt begeleiding via een PGB onder de Wet Langdurige Zorg, dan is er geen overleg met het zorgkantoor, maar is er wel sprake van periodieke controle. Heb je geen PGB, maar wil je dat wel graag? Voor meer informatie over het aanvragen en voeren van een PGB, verwijs ik je door naar de website van de belangenvereniging voor mensen met een PGB: Per Saldo – www.pgb.nl
Kom je hier niet zelf uit, dan kan ik je hierin ondersteunen.

Scroll naar boven